miercuri, 7 octombrie 2015

Bilant gradina 2015 partea I in solar

2015 a fost un an bun pentru gradina, exceptie vacand vita de vie si pomii.

Acestia au degerat peste iarna in masa, in decembrie - ianuarie au fost vreo trei saptamani cu temperaturi chiar si ziua sub -10 grade, cateva nopti la rand au fost sub -20 grade. In general toamna si iarna au fost reci, In lunile de toamna nu cred ca au fost 20 de zile cu soare, in rest ceata, ploaie, burnita, vant.
Bietii pomi au stat saptamani de zile in continuu in balta, chiar si in gradina era o adevarata mocirla.
3 sau 4 pomi s-au uscat chiar si vara, unul in august.
Primavara a fost destul de ploioasa si nu am putut face prea mult, salvarea a fost solarul, Aici la 1 iunie aveam rosii cat oul de gaina si ardei maricei, castraveti.

Am pus afara varza, rosii, ardei, vinete, bame, gulii, castraveti, sfecla rosie, spanac, dovlecei zuchinni, pepeni, ceapa alba si rosie, usturoi, fasole, porumb (inclusiv de floricele), cartofi, ridichi.

In solar primele rasaduri puse pe 2 aprilie au degerat pentru ca noapte intrucat au fost -4 sau -5 grade si a batut vantul.
Am pus din nou rosii pe 10 Aprilie si s-au prins 95%. Ulterior am pus si ardei si castraveti.
Primele rosii s-au copt la sfarsitul lui Iunie. A fost un soi cu rosii medii ca marime, cate 10-20 pe fir, un soi care insa facea rapid "copili", uneori cate 10 fire la un loc. Daca o saptamana nu ii rupeam gaseam sute de lastari lacomi, unii deja aveau rosii. Productia a fost pe total buna, am avut cca 100 de fire. Din lipsa de experienta am retezat multe varfuri principale prea devreme, caci crescusera spre 2 m fara sa aiba multe inflorescente. Jumatate din randuri le-am scos deja la sfarsitul lui iulie, cand am vazut ca nu mai fac flori.
Cealalta jumatate a avut in iulie o explozie de rosii, pur si simplu culegeam 10-20 kg pe zi, asta de la maximum 20 de fire lasate. Atunci au aparut si rosii mari de 500g si peste, foarte gustoase.
O problema a fost ca firele incluzand tulpinile, frunzele si rosiile depaseau si 10 kg pe fir, asa ca structura ce o facusem pentru a lega firele de sprijin nu a rezistat bine.
Zilele trecute (1 oct) le-am scos si pe acestea.
In jumatatea scoasa mai devreme am pus rasaduri de rosii pe 2 august, vreo 60 de fire. Ei bine, la sfarsitul lui august deja aveam primele rosii coapte. In septembrie au facut cate 5-10 rosii mari pe fir, 2-3 bucati la kg. Acesta a fost un soi care a crescut fara sa faca lastari laterali prea multi sau lastari lacomi, firele nici nu au crescut foarte inalte si nici prea grele.
Si acum (7 oct) mai sunt zeci de kg de rosii, si coapte si verzi, dar daca se raceste mult asa cum se prognozeaza, nu cred ca se vor mai coace.
Ultimele rosii sunt un soi cu pulpa 90 %, restul seminte si suc. A fost o munca usoara la ele, nu au necesitat prea multa ingrijire. Din pacate acum 2 saptamani s-au si manat, am avut deschise usile si a batut vantul tare, cred ca atunci s-au infestat.
Ardeii au mers extraordinar, am avut insa probleme cu tulpinile prea fragile care se mai si rupea sub greutatea ardeilor. \
Am pus ardei subtire lung, asa zis bulgaresc, rosu aprins cand e foarte copt, verde-galben cand e crud. De la vreo 10 fire au iesit cred peste 20 de kg, Au facut ardei pe banda rulanta, ii culegeam pe toti si in doua saptamani erau inapoi.
Am mai pus si ardei kapia, gras si gogosari, au mers foarte bine, dar tulpinile au fost subtiri si se rupeau. Am facut kapia mai mare de o palma, exact ca ardeii imensi din piata, m-am conins ca si gradinarii amatori pot sa ii faca la fel fara chimicale.
Acum (7 oct) mai sunt inca destui ardei si chiar mai rodesc in continuare.
Castravetii au fost in numar de sa zic 20 de fire, unii cumparati, altii rasaditi de mine. Aceste fire au facut spre 100 de kg de castraveti, la un moment dat am inceput sa ii aruncam, nu mai aveam ce face cu ei. In jur de 15 sept i-am scos pentru ca se manasera rau de tot si nu mai produceau.
De remarcat ca un soi de castraveti care depasea si 30 de cm lungime, crestea in 24 de ore, maxim 48 de ore la aceasta lungime. Incredibil!
Spre sfarsitul lui august am pus 20 de fire de ridichi negre. Acestea se aproprie acum de 2-300 de gr si au crescut parca vazand cu ochii, le-a mers foarte bine in solar.
Acum solarul e pe jumatate gol, as mai pune niste ceapa, usturoi, salata, ridichi de luna, insa nu stiu daca vremea mai permite.

Remarc la sfarsit ca vremea foarte calduroasa (cam 50 de zile peste 30 grade) le-a priit plantelor in solar. Plantele au crescut foarte repede, uneori excesiv, in detrimentul fructelor.

Totusi am avut atat de multe produse, incat am facut destul de multa risipa, am mai si dat pe la cunostinte. Ce a ramas zace acum in borcane si bidoane sub forma de suc de rosii, pasta de rosii, bulion, ketschup, amestec pentru ciorbe si mancaruri, ghiveci in 3 variante, muraturi in sare sau otet din gogonele, ardei, morcovi, etc, vinete copate, sfecla copata, ardei copti, bame murate,

Un solar de 40 mp acopera si chiar depaseste necesitatile unei familii, cam asta e concluzia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu